Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Uttag? 2007-02-09 13:34
Hej!
Jag har en enskild firma och har i december betalt in skatten på den vinst jag gjorde i företaget under 2006. Problemet är att jag inte har gjort något uttag från mitt bankkonto. Pengarna står även idag kvar på mitt bankkonto. Om jag gör ett utag idag, kommer detta bokföras på det nya året och därmed räknas med i årets vinst eller hur funkar det? Sen undrar jag också vad det är för kontonr till just "betalning av skatt på vinsten" samt kontonr för "uttag"?
Jag bokför enligt fakturametoden.

Tacksam för svar!

UNICELL`s kommentar.
Tack för att Du ställer Din fråga här. Vi hoppas att någon av forumets besökare kan svara på frågan. Vi från Unicell besvarar ofta frågor, men bara frågor rörande rena programfunktioner. När svaret på en fråga är detsamma oavsett vilket bokföringsprogram man använder, då är det inte vi som svarar.
 Skrivet av:  Mattias IP: 84.217.137.168



Svar: Uttag? 2007-02-11 03:16
Hej!

Du verkar göra samma tankevurpa som jag gjorde när jag startade min lilla hobbyfirma. Först efter en hel del grubblerier fick jag pusselbitarna att falla på plats.

För skatt gäller följande resonemang för enskild firma:
Du skattar som privatperson. Skatten är beroende av firmans resultat, INTE hur du disponerar resultatet.
Dvs: Om firman går i vinst 100 000 så skattar du för det beloppet. Huruvida du låter vinsten ligga kvar på firmans konto eller stoppar slantarna i din egen börs ändrar inte ett skvatt. Du kan låta slantarna ligga kvar på kontot eller åka på semester för pengarna! Det är DINA pengar.

Glöm bara inte att spara en del av vinsten. Du skall ju förr eller senare betala in skatten, antingen som preliminär skatt eller som slutlig skatt. Det här är något som reds ut i samband med att du gör din självdeklaration + firmadeklaration.

Jag resonerar numera så här: Jag, som privatperson, skattar för vad min privata firma ger i vinst. Jag deklarerar vinsten i samband med min självdeklaration. När jag betalar skatten gör jag det med privata pengar. För att betala skatten gör jag ett eget uttag från firman.

Om du betalar skatt, sociala avgifter mm från firmans konto så skall du givetvis bokföra transaktionerna, men i sluttampen blir resultatet detsamma. Det är RESULTATET som beskattas, och först efter att resultatet är klarlagt avgörs hur mycket man totalt behöver betala i skatt (dvs den slutliga skatten).

Du kan till exempel INTE reducera RESULTATET med skatteeffekten för att sedan beräkna skatten, som skulle påverka resultatet, som skulle skapa ytterligare skatteeffekt, som reducerar resultatet, som ger en ny skatt, osv i all oändlighet....



Konto för eget uttag är 2013 om du använder gamla baskontoplanen. Du kan enkelt skapa det kontot i UniBas om det saknas.


Hoppas jag tolkat dina grubblerier rätt!
Om inte så får du återkomma.

Under tiden så rekommenderar jag dig att susa in på biblioteket och låna några bokföringsböcket. Björn Lunden (www.blinfo.se) säljer några vettiga böcker om bokföring och enskild firma. De böckerna går säkert att hitta på bibblan. Om inte, så är de hundralappar böckerna kostar väl investerade pengar (avdragsgillt dessutom!)

/ Lars B
/
/ Vars tyckanden inte skall ses som juridiskt bindande...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 10 =