Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Försändelse till Norge - moms 2007-02-14 10:55
Hejsan! Jag fick en beställning från Norge på en produkt och jag kollade upp på banken hur betalningen skulle ske men glömde bort att jag skulle dra bort momsen. Jag fick sen klart för mig hur det skulle gå till men då hade kunden redan betalat. Jag skickade iväg produkten med en påklistrad deklaration med värdet på (utan moms). Kunden betalade ingen moms i Norge och tyckte att jag kunde skippa att betala igen momsen. Vad göra och hur bokföra? Skall jag iaf bokföra det med moms?
 Skrivet av:  Niclas_B IP: 217.210.31.182



Svar: Försändelse till Norge - moms 2007-02-16 23:37
Norge... Gissa om det kan strula med just Norge. Det är mycket psykologi med Norge-affärer. Sverige och Norge är så lika, men lever efter 2 system.

Du har nu ett moraliskt dilemma. Du har tagit betalt av en kund och på fakturan (formellt sett) statuerat att en del slantar skall gå till svenska staten. För att det skall bli rätt, bör du ta upp det som en momsintäkt i bokföringen. Observera, du förlorar inga som helt slantar på att göra det, det är ju frågan om pengar som du i vart fall ändå inte skulle ha haft.

Kunden har inte behövt betala införselmoms / Tull i Norge och Kunden har då heller inte tvingats till en onödig extrautgift.

Då är alla glada och nöjda. Kunden som slapp tullningen, Svenska staten som får in MOMS och du (som fått precis de slantar för prylen som du skulle ha!!


En annan variant (men måhända onödig eftersom kunden var nöjd) är att kreditera MOMS-beloppet med en kreditfaktura. Skulle kunden trots allt få problem med införselmoms så är det inget som hindrar att du i så fall krediterar kunden det felaktiga MOMS-beloppet. Det finns inga direkta tidsspärrar som skulle förbjuda dig att göra den justeringen, inte ens om det skulle dröja över ett årsskifte...


/ Lars B
/
/ Vars råd inte skall ses som juridiskt bindand... :-)
 Skrivet av:  Lars B IP: 213.67.229.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 2 =