Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Problem med textartiklar och fakturering 2007-02-21 19:51
Hej.
Har fortfarande problem med textartiklar. Dvs. fetstil fungerar inte. Har laddat ner senaste uppdateringen av programet men problemet kvarstår.

Ett annat mycket irriterande problem är att ibland när jag är inne och skriver kundfakturor. När jag lägger in artikelrader till fakturan så "hänger" sig det ibland. Dvs. spara-knappen kommer inte fram... även antal, pris, etc -rutorna saknas. Man kommer inte vidare utan måste avbryta fakturan och börja om från början igen....

Anser att detta är problem i programet och tycker inte at ni ska kräva service-avtal för att få bukt med de här problemen. Jag har ju köpt ett program som jag vill ska fungera!

MVH /Mange
 Skrivet av:  Mange IP: 83.226.3.12



Svar: Problem med textartiklar och fakturering 2007-02-23 00:04
Hej!

Apropå fet stil:
Hur var det, Hade du uppdaterat (pekat om programmet) för typsnittet i din maskin?


När det gäller de försvunna rutorna så är det precis så programmet skall göra om man matar in en textartikel. Kan det ha smuggit sig in ett fel i din artikeldatabas som gör att programmet ibland läser fel på om en vara är saluartikel eller textartikel? Vad händer om du trycker på tab-knappen några gånger? Kommer du då inte vidare i inskrivningen? En textartikel som inte innehåller någon text kanske ligger och spökar för dig?

Ser i forum-listan att du tidigare dunkade in 2000 artiklar i systemet och att du hade bekymmer med att ta bort dem. Det är inte helt omöjligt att dina nuvarande problem har att göra med hur det problemet åtgärdades.

Övrigt småsnack om trilskande inmatning:
Det är möjligt att det är en programknasighet, men lite skumt är det, att det bara verkar ha drabbat dig. Prova på kul (nä, fel uttryck, kul är det inte...) att installera programmet på en annan dator och kolla om du kan få programmet att knasa sig där med. Skriv bara in några få artiklar och testa. Programmet går fint, eller...? Ladda sedan in en backup med fullständigt artikelregister och kolla vad som händer. Om programmet går fint även där, så är det något sjukt med din dator och installationen av OS:et eller elektroniken.

Programvaror är iofs allt emellanåt surrealistiska. Vad som fungerar på en maskin fungerar inte nödvändigvis på en annan. Som gammal elektronikkonstruktör så tar jag inte längre något för givet när det gäller processorer och program. En processor innehåller många miljoner celler och rent produktionsmässigt räknar man med att det ALLTID finns flera hundratals defekta celler i en processor, Vilka celler det är, varierar från individ till individ och programvaror som råkar utnyttja någon av dessa defekta celler spårar ur. Ett är säkert, INGA processorer är hundraprocentiga och följdaktligen så spårar ALLA program ur då och då. Tragiskt, men sant. Varje dator är att klassa som en egen individ, med var sitt kännetecken på när, var och hur programvarorna felfungerar! Det här är orsaken till att säkerhetskritiska tillämpningar alltid använder trippel-system.... Det är ju rätt osannolikt att 3 datorer har defekterna på samma celler....

/ Lars B
/
/ som i vanlig ordning är ute och tycker till....
/
/ Mina tyckanden är dessbättre inget att fästa sig vid!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: Problem med textartiklar och fakturering 2007-03-21 21:15
*ARG*
Har fortfarande samma J**** problem med faktureringen... Måste ju gå att göra något åt..

Detsamma gäller fetstil.. inte fungerar det heller, fast det är inte lika irriterande som det andra problemet.

Överväger kraftigt att gå över till SPCS istället.. är kanske värt pengarna att få ett väl fungerande program istället.
 Skrivet av:  Mange IP: 83.226.3.12




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 9 =