Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nytt år-fråga, igen ... 2007-03-25 23:46
Jag läser alla inlägg om det här vad som dels händer i programmet vid nytt år, då man trycker bokslut samt allt annat som manuellt ska omföras mellan olika konton. En ren djungel måste jag som är en glad bokföringsamatör sedan 7-8 år tillbaks påstå! Vore kanonbra om någon kunde göra en enkel och förståelig lathund hur man går tillväga, för man glömmer bort till nästa årsskifte och så sitter man där igen och sliter sitt hår. Nu kanske det inte är så lätt, för vi använder kanske inte samma sorts konton etc, men ändå ...

Nu till min fråga:
Jag gjorde alltså en egen bokning av årets resultat 2005 (vinst) där jag krediterade beloppet på 8999 samt debiterade detsamma på 2099. Nu har jag alltså tryckt bokslut och undrar då om programmet dubbelbokar detta så jag får dubbel summa (det verkar så ...)?

Jag omförde sedan detta resultat från 2099 till 2010 Eget kapital på 2006, men utgående saldot blev då inte som förväntat =0 för 2099 utan det dubbla beloppet mot innan. Rätt eller fel?

Sedan undrar jag vad 2019 ska användas till, det står ju också för Årets resultat. Har använt detta tidigare år, men bytte till 2099 sedan jag skaffat Unicell. För övrigt är det ett underbart program att jobba med - enkelt och lättarbetat!

UNICELL har flyttat in Ditt nästa inlägg:
"Hittat felet med årets vinst på 2099. Hade förväxlat debet med kredit. Skulle vara tvärsom då det var en vinst som skulle bokas. Vad gäller 2019 eller 2099 kanske det inte spelar någon roll, då det "töms" inför ett nytt år. Men kanske bra att hålla sig till samma, och om nu programmet använder 2099, så kanske man ska fortsätta med det?"
 Skrivet av:  Ronny IP: 213.64.221.245



Svar: Nytt år-fråga, igen ... 2007-03-26 08:16
Ett bokdslut innebär att man "jämnar ut" alla resultatkonton (konto 3000-9999) så att man får ett enda saldo som sedan förs över till kontot årets resultat på balansräkningen.
Förr i tiden gjordes detta manuellt konto för konto. Numera för man över ett enda saldo.

Ronny, som Du märkte så gör UNI_BAS denna transaktion helt automatiskt, så Din transaktion var helt onödig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 10 =