Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

uttag/insättningar 2007-04-18 10:05
Jag har precis startat mitt företag och för att få lite medel att röra sig med satte jag in en summa "privata" pengar. Detta skall bokföras som "egen insättning". Efter att ha läst i forumet lade jag in 2013 egna uttag och 2018 egna insättningar och markerade båda två som betalkonton i unibas.
Först försökte jag lägga in pengarna under rubriken "övrig bokföring" och tryckte på knappen "tillgångar ökar" men eftersom jag inte hade något konto att blansera insättningen med avbröt jag. Tillbaka till forumet, fick tips om att prova intäckter utan faktura.
Lade in alla siffrorna men kunde inte lista ut vad "intäckt till konto" och "intäckt till FÖR" betydde. Menas med konto mitt privatkonto och står FÖR för företag?
Så jag tryckte på intäckterna ökar knappen en gång till och hamnade i samma fälla en gång till - obalans kan inte registrera bokningen.
Vilket konto skall jag lägga till för att kunna "motbokföra" mina egna insättningar och uttag, så att det blir balans i den dubbla bokföringen?
 Skrivet av:  Emma IP: 85.231.115.199



Svar: uttag/insättningar 2007-04-18 17:19
Hej!

Egen insättning skall vara firmans SKULD till dig, alltså ett skuldkonto, detsamma gäller egna uttag.

Egna insättningar bokförs så att att firmans skuld till dig ökar och egna uttag bokförs så att firmans skuld till dig minskar. Vid årets sluts skall man räkna samman "plus"-skulder och "minus"-skulder. Det här görs genom att stuva om skulderna mot kontot "eget kapital".


Smidigast gör du egen insättning i "övrig bokföring". Din tillgång i kassan eller postgirot ökar, samtidigt som skulden ökar (i bokföringstermer så ligger det lika stora belopp i debet och kredit för de 2 kontona, men denna styggelse slipper du se när du använder UniBas).

PS. Kontot "Fritt eget kapital" som är förregistrerat, är främst tänkt för aktiebolag. Skapa istället ett nytt konto för "Eget kapital", 2010.

Aktuell kontoplan finns att hämta på www.bas.se

/ Lars Bergström, nöjd Unibas-användare...
/ ...vars råd inte skall ses som juridiskt bindande
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.199.103.100




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 1 =