Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur får jag rätt moms på faktura till Danmark? 2007-05-01 23:03
UNICELL har ändrat den felaktiga rubriken!
Många läser bara rubrikerna i Forum. En missvisande rubrik ger därför en felaktig bild av progreammet. Har man en fråga - ställ en fråga och skriv inte ett påstående om att något är fel! Ursprunglig rubrik: "Momsen försvinner på fakturan" - det gör den inte - om Du inte tar bort den!

När jag ska fakturera till en privatperson i Danmark så försvinner momsen automatiskt på fakturan. Jag har tidigare sålt till företag i Danmark och eftersom de inte betalar moms så såg fakturan bra ut. När jag lägger in kunden i registret väljer jag försäljning inom EG och rutan för moms är förkryssad. När jag skriver kundfakturan så blir momstotal 0 kr automatiskt. Det går inte att ändra. Hur gör jag?
 Skrivet av:  Patrik Johansson IP: 83.249.226.133



Svar: Hur får jag rätt moms på faktura till Danmark? 2007-05-02 06:52
Försäljning till en privatperson behandlas momsmässigt lika oavsett om det är en svensk person eller en dansk (EU) person. Försäljning till företag behandlas däremot annorlunda.

När man registrerar en kund i kundregistret skall man om det handlar om ett danskt företag ange detta genom att välja att momsen beräknas som för EU-kund. Om det istället är fråga om en privatperson skall programmet inte momsmässigt behandla kunden med EU-moms - välj därför svensk momsbehandling.

N
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 6 =