Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Felaktig lev. faktura (JAG HAR GJORT FEL) 2007-06-10 14:39
Hej!
Jag har lyckats med konststycket att bokföra en lev. faktura som skulle betalas genom plusgiro som att den betalts kontant... Men då jag försökte göra kreditera fakturan fanns inte den knappen där (tydligen då den redan var "betald")... HJÄLP! Hur gör jag?

Jag försökte göra som jag hittat tidigare i forumet, nämligen:

"Eftersom Du redan lyckats betala den felaktiga fakturan, kan Du inte med automatik kreditera fakturan. Gå istället till Registrera/kundfakturor - i övre vänstra hörnet finns en knapp "Faktyra" - Tryck på den och det blir en kreditnota istället. Registrera kreditnotan på samma sätt som fakturan. Skriv ut ocjh godkänn. Gå sedan till Registrera/betalning fån kund och registrera betalning av kreditnotan mot samma konto som betalningen för den felaktiga fakturan."

Men när jag gör så får jag ju inte något material att bokföra verifikationen med, dvs inget som skrivs ut...

/ Felix

 Skrivet av:  Felix Sandström IP: 81.228.198.228



Svar: Felaktig lev. faktura (JAG HAR GJORT FEL) 2007-06-10 16:04
Visst kan det hända oss alla att vi gör ett fel ibland. Typiskt nog är det ofta så att om man börjat göra fel så fortsätter det på den linjen. Hade Du bara gjort ett fel så hjade du ju så som Du myucket riktigt påpekar det själv varit enkelt att korrigera genom knappen "Kreditera fakturan". Har man däremot varit framme och dessutom gjort en betalning - då försvinner den knappen automatiskt.

Registrera då istället en kreditnota manuellt - skriv ut den ocgh använd den som den verifikation som Du i Ditt inlägg efterlyser.

*)not
UNICELL har ändrat rubriken som ursprungligen var: "Felaktig lev. faktura (STORT FEL)"
Självklar är det då många (dom som bara läser rubrikerna) som tror att det är fel på programmet. Din beskrivning av felet visar ju istället klart att det är Du och inte programmet som gjort fel.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =