Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Förskottsbet. varor som bara finns i tomma intet.? 2007-07-06 01:54
Vi har kört fast i bokföringen?
Då vi handlar med Asien så betalar man inköp av varor i förskott.
När vi betalt bokför vi på 4010 (inköp av varor) och krediterar kassan 1940.
Detta blir ju en kostnad. Varorna kommer ca 1 1/2månad senare.
Men nu till problemet. Vi vet inte hur vi ska lägga till dem i bokföringen så att de finns med under "varor på väg".? För när vi betalt, finns kostnaden, men det finns inga varor ,därför minskar ju pengarna, men det finns inget värde. Resultatet minskar. De svävar i tomma intet, tills varorna har kommit och man lägger in dem på lagerkontot.
Att lägga till dem på lagerkontot, när varorna kommit, det är väl inte fel?
Är det någon som förstår vårt dilemma är vi tacksamma för ett svar. Skriv gärna med kontonr.

En annan liten fråga;
På vilka kontonr bokför jag öresavrundning och fakturaavgift, som jag ska betala på en faktura/kvitto sänd till vårt företaget.?
Och tvärt om;
På vilka kontonr bokför jag öresavrundning och fakturaavgift som en kund betalar in till oss.?

Jättetacksam för svar
//Ulrica
 Skrivet av:  Ulrica IP: 81.235.181.117



Svar: Förskottsbet. varor som bara finns i tomma i 2007-07-06 12:46
Din första fråga angående inköp från asien - förskottsbetalning. Det finns ett konto i BAS-kontoplanen som heter Förskott leverantörer 1480 - använd det kontot när Du gör betalningen. Flytta därefter från 1480 till varuinköp när varorna anländer.

Att bokföra örsavrundning separat om Du bokför något manuellt verkar lite förlegat. Vid årets slut har Du då ena året ett saldo på 3.17 i debet och nästa år kanske 12,93 i kredit. För detta har Du sammanlagt arbetat extra i någon timme varje år. När Du registrerar en kundfaktura i UNI_BAS sker denna bokföring automatiskt. Registrear Du en leverantörsfaktura i UNI_BAS - registrera totalbeloppet och strunta i eventuell öresavrundning.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 8 =