Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kostnader vi uppstart - hur bokföra? 2007-09-08 16:24
Hej!

Har precis startat upp en enskild firma och vill ha lite tips hur jag ska bokföra kostnader jag haft i början.

Ex.:
Registreringsavgiften till Bolagsverket
Resekostnader (till kunder)
( + Kostnaden för det här programmet kommer ju också innan jag kan börja bokföra...)

De pengarna har ju tagits ur min privata plånbok nu, så hur bokför jag dem och "får tillbaka" dem när första fakturan sen betalas till företaget?

Tack på förhand
/ Fredrik *bokföringsnovis*
 Skrivet av:  Fredrik IP: 213.112.55.239



Svar: Kostnader vi uppstart - hur bokföra? 2007-09-10 19:38
Självklart får Du ta med de kostnader som Du haft även före företagsstarten. Det finns däremot en tidsgräns för detta. Den aktuella tidsgränsen som gäller f.n. kan Du få besked om av Skatteverket.

Tänk på detta nä Du skapar Din datafil i UNI_BAS. Du får nämligen då ange vilket datum som är det tidigaste bokföringsdatum.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.36.41



Svar: Kostnader vi uppstart - hur bokföra? 2007-09-10 21:42
Hej!

Du bokför först att du gjort en egen insättning (t.ex. till firma-postgirot) och firman får då en skuld till dig (tillgången ökar och skulden ökar).


Du köper därefter programvaran (tillgången minskar, kostnaderna ökar).
På samma sätt hanterar du kostnaderna för firmaregistreringen.

Resorna kan du hantera så här:
Du fakturerar kunden med X kronor/mil. Var tydlig med körsträcka, datum och syfte! Skriv gärna en separat textrad om detta.
Efter årsslutet, vid deklarationen, gör du avdrag för milkostnaden (18 SEK/mil är väl årets belopp???)
Inkomsten på det fakturerade beloppet räknas in i vinsten på företaget, samtidigt som du gör ett skatteavdrag på motsvarande belopp i deklarationen.... dvs beloppen tar ut varandra. Skulle du ha fakturerat kunden mer än det avdragsgilla beloppet betyder det att du gått i vinst på det hela, och mellanskillnaden, som inte kunnat kvittas mot de 18:-/mil, blir en vinst i företaget.

Det är inte helt snyggt att tjäna pengar på milkostnaden, däremot är det helt ok att du fakturerar för den tid du tvingats allokera för att ta dig till kunden.


När kunderna betalar dina räkningar, kommer dina tillgångar att öka. Du kan då göra ett eget uttag som kvittar din egna insättning. Du ligger då på +/- 0. Det är heller inget som hindrar att du i det läget gör ett större uttag, om det finns slantar på kontot.

Det är bara VINSTEN i firman du betalar skatt på, inte hur du för tillfället ligger till skuldmässigt gentemot firman i form av egen insättning och eget uttag. Du kan alltså göra uttag lite när du vill, utan att bekymra dig om skatteeffekter! Däremot får du aldrig bokföra egna uttag som en vinstreducerande kostnad!

Observera, om du för in/tar ut slantar från firmans kassa: Kassan är en reell FYSISK tillgång! Kassan kan därför INTE ha ett negativt saldo. Alla försök att bokföra negativt saldo i en kassa rendera i att din bokföring kan underkännas! Däremot kan det uppstå negativa belopp på postgirokontot.


Det finns lite tips här i forat om lämplig nybörjarlitteratur för bokföring och för enskild firma. Skaffa gärna några av dessa böcker


/ Lars Bergström
/Nöjd Unibas-användare, vars råd inte skall ses som juridiskt bindande....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 9 =