Obetald faktura |
|
2009-11-17 20:41 |
En kund har bara betalt hälften av ett större belopp och jag undrar hur jag gör för att använda programet för att skicka något slags kravbrev med dröjsmålsränta osv?
Det har snart gått ett halvår sedan denne skulle betalt. |
|
Skrivet av:
Anders
|
IP: 89.233.248.230 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2009-11-17 22:26 |
Själv har jag en extramodul som heter "Bevakning" och här kan man skicka påminnelser m ränta o påminnelseavgift m.m. Kostar bara några hundralappar och fungerar hur bra som helst. |
|
Skrivet av:
Åke
|
IP: 85.228.164.48 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2009-11-18 00:43 |
Här på forat finns några olika förslag, och svaren innehåller en del matnyttigt.
Du kan använda sökfunktionen och ange t.ex "Påminnelse" som sökord.
De flesta förslag går ungefär ut på att:
Du skriver en ny faktura med påminnelseavgiften och en textreferens till den tidigare fakturan, med förklaring om att det gäller restbeloppet (och hur stort restbeloppet är). Ange gärna inbetalningsdatum för när delbetalningen gjordes. Du bör också bifoga en fakturakopia av ursprungsfakturan.
Att det gått ett halvår tyder på att du har ett nästan onödigt lugnt sinnelag!
Du kan nu därför kosta på dig att vara lite "tydlig" i din räntefaktura...
/ Lars Bergström
/ ... inte lika tålmodig... |
|
Skrivet av:
Lars Bergström
|
IP: 217.211.242.96 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2009-11-18 22:31 |
Det är en bekant och då kan jag ev..... var lugn.
Tack för info! |
|
Skrivet av:
Anders
|
IP: 89.233.249.38 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-03 16:22 |
Fråga 1: Måste man alltså betala 300 kr för kravmodulen och 400 kronor för räntemodulen för att kunna skicka en påminnelse till kunden där Unibas har lagt till upplupen ränta?
Fråga 2: Den ränta som läggs till, är det den räntan som har upparbetats fram till betalningsdatumet som kunden får på sig att betala påminnelsefakturan?
Kommentar 1: Varför måste man klicka på "Beräkna" för att Unibas skall beräkna räntan? Det känns ju helt onödigt eftersom den handlingen är självklar eftersom man skall skriva ut en räntefaktura.
Kommentar 2: Varför blandar unibas ihop "Ränta" och "Skriv/Skriv ej" i samma kolumn? Är det ont om plats. Varför står det inte ränta längst upp i räntekolumnen? Tips: Skippa knappen "Beräkna" och dela på kolumumnerna för ränta och ifall en faktura skall skrivas ut elelr inte.
Har använt Unibas i ett par år nu och jag måste tyvärr säga att jag börjar bli alltmer skeptisk till att vi satsade på unibas. Den stora fördelen är att det är mycket enkelt att göra själva bokföringen och att forumet/hjälpen är bra men i övrigt är det mycket att önska. Det enklaste är kanske att använda Unibas för den löpande bokföringen och skicka datafilen till en bokföringsnisse som sköter allt annat.
En tröst för Unibas är att ifall företaget är lönsamt idag med dagens brister så kommer framtiden se ljus ut ifall alla de små irriterande "felen" fixas till". Med fel menas här både området estetik som funktion.
Håkan |
|
Skrivet av:
Håkan
|
IP: 81.234.111.215 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-03 17:13 |
Hej Håkan,
Din fråga 1: Om Du vill ha kravrutin + räntefakturering då kostar dessa båda tillsammans 625:- kr.
Din fråga 2: Slutlig ränta vet man inte förrän kunden har betalt och det är då räntefaktureringen används. Eventuell påminnelseavgift läggs också på räntefakturan.
Dina kommentarer 1 & 2 (sammanförda i ett svar): Vi har gjort ränteutskriften i två steg och Du har säkert rätt i att det skulle kunna räcka med 1 steg. Det känns faktiskt onödigt nu när du påpekar det och vi tackar för Ditt tips. Vi kommer att ändra detta.
Du valde för "ett par år sedan" UNI_BAS som alltid marknadsförts som "Sveriges absolut lättaste bokförings- och faktureringsprogram". Du har den senaste månaden bidragit med ett flertal inlägg här i forum - något med bra förslag som vi direkt har omsatt i programmet. Du har också haft något förslag som vi inte kommer att lägga in i UNI_BAS därför att vi är måna om att bibehålla enkelheten i programmet. Dina förslag om "olika räntesatser för olika kunder" och "Skriva ut faktura och bokföra med addins" kommer inte in i UNI_BAS. Jag föredrar att vara ärlig här istället för att slingra mig och låtsas att dessa förslag eventuellt kommer in i UNI_BAS. Även om Du skriver att Du "börjar bli alltmer skeptisk" till Ditt val av UNI_BAS, så är det trots allt så att vi måste välja enkelheten, även om detta val innebär att vi i värsta fall tappar en trevlig kund. |
|
Skrivet av:
UNICELL AB
|
IP: 78.69.181.2 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-03 20:01 |
Jag skulle föredra att skicka en påminnelse där räntan är tillagd till ett datum som ligger exempelvis två dagar efter att påminnelsen skickas. Gärna med 50 kr i påminnelseavgift. Kund får eventuellt en ny sista betalningar.
Om kund betalar en dag eller tre för sent så spelar det ingen roll. Det är så lite pengar det är frågan om. Dock slipper man att hantera ytterligare ett räntefaktura vilket kostar både tid och resurser.
Genom att göra enligt ovan räcker det med ett nytt utskick. Dessutom riskerar man att göra kunden riktigt arg ifall man skickar en räntefaktura på typ 45 kronor. Deras räntan i påminnelse reagerar inte kunden på samma negativa sätt vilket jag är mån om . Näriga företag som Eurocard är specialister på att skicka räntefaktura och personligen kan jag säga att dessa retar upp mig...
Eurocard och andra STORA bolag skickar ut påminnelser för att slutligen skicka ut en räntefaktura. Men dom har processer som gör allt detta med 100 procent automatik. Vi har inte det...
Håkan |
|
Skrivet av:
Håkan
|
IP: 81.234.111.215 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-03 20:11 |
Du har helt rätt Håkan, man kan göra på olika sätt när man skickar ut påminnelser och räntefakturor. Problemet är att i ett standardprogram är man hänvisad till att göra så som det programmet har bestämt. Ett stort ekonomisystem (100.000:- kr och däröver) där kan man kanske kräva att det finns olika valmöjligheter i detta sammanhang. UNI_BAS, som kostar vad den normal ICA-kasse kostar, där har man inte lika många valmöjligheter.
Vi försöker att hitta en väg som passar de flesta. Vilken väg vi än väljer finns det alltid någon som hellre hade sett att annat vägval - det är detta som är vårt dilemma. |
|
Skrivet av:
UNICELL AB
|
IP: 78.69.181.2 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-03 21:02 |
Har jag fattat rätt:
För att få in kravränta med köpta tillägg så måste man skicka ut en separat räntefaktura?
Jag föreslår att ni utför någon typ av omröstning så att ni får en objektiv uppfattning om vad kunderna vill ha. Exempelvis på frågeställning kan vara hur kravräntan skall hanteras. Presentera typ 3 tydliga förslag och kolla resultatet från era kunder.
Lämplig omfattning är en omröstning var och varannan månad. Obs, bara väsentliga saker bör avhandlas. |
|
Skrivet av:
Håkan
|
IP: 81.234.111.215 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-04 01:03 |
Du menar att vi ska ha någon sorts folkomröstning bland våra kunder? - Precis så som man hade angående högertrafik, kärnkraften och EU-inträde?
-
-
-
Jo, faktiskt, det låter som ett skämt, men det ligger mera allvar i ovanstående. Det finns knappast någon som har den överblick över programmet som behövs för att kunna avgöra väsentliga frågor. Det måste alltid vara upp till oss att avgöra i varje enskild fråga.
Nu är kanske inte frågan om räntefakturering en väsentlig fråga, men återigen, det måste vara upp till oss att avgöra vilket som är en väsentlig fråga. |
|
Skrivet av:
UNICELL AB
|
IP: 78.69.181.2 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-04 03:27 |
Nej Håkan, du kan inte jämföra UNI_BAS ränteprogram med de system som globala Eurocard använder. Jag vet att det finns program där påminnelser innehåller upplupen ränta till och med påminnelsedatum, men det korrekta är att när fakturan betalas så utgår ränta för de överskjutande dagarna efter förfallodag. Detta använder sig till och med Kronofogden utav. Att man skulle spekulera med tidigare lagd ränta om två dagar framåt, låter lite befängt i mina öron.
Nu är det inte så svårt att själv räkna ut räntan = Summan x Discontot + 8% x antalet dagar. Varje månad anses ha 30 dgr och året 360 dgr. Dessutom öresutjämnar man ofta. Har man stadigvarande kunder kan man fakturera påminnelseavgift samt ev. ränta på nästa faktura. Så gör bl.a Telia.
Sedan håller jag inte med dig om att tre dagar hit eller dit inte spelar någon roll. Räkna på fakturor för en miljon så förstår du. Ett annat av dina påståenden att de "stora" företagen skickar räntefakturor med automatik stämmer inte. Även här har man en ekonomiavdelning med många anställda och det krävs att ekonomichefen trycker på rätt knapp vilket han säkert gör varje dag... |
|
Skrivet av:
Åke
|
IP: 85.228.182.235 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-04 14:10 |
Jag skulle vilja ha svar på frågan som jag ställde innan:
För att få in kravränta med köpta tillägg så måste man skicka ut en separat räntefaktura?
För övrigt är det klokt att vara lyhörd till sina kunder eftersom de oftst vet bäst. Det är mer eller mindre en naturlag. Jag har icke sagt att det skall vara en "styrande folkomröstning" utan en enkät om "vad kunderna villa ha". Det kan mycket väl vara så att mi på Unicell inte väljer det som de flesta vill ha.
Och slutligen, den där Åke. Är han anställd av Unicell eller får han betalt för att alltid stryka Unicell medhårs?
Vad är det för befängt med att ge kunden en ny sista betaldag och räkna upplupen ränta fram till den nya betaldagen som är låt oss säga tre dagar framåt i tiden?
Ifall vi hade nöjet att skicka miljonfakturor till våra kunder hade vi nog inte suttit med Unibas. Dessutom kan tilläggas att vi skickar ut fakturor på betydligt mer modesta summor än vad du anger som exempel och det kostar oss oftast betydligt mer i arbete och administration att skicka ut en räntefaktura än räntefakurans intäkt i sig.
/Håkan
UNICELLS kommentar:
Du har fått svar från oss angående Åkes fullständigt fristående ställning gentemot Unicell. Åke är ingenting annat än en vanlig nöjd kund. En varning till Håkan - ett försök till personliga påhopp eller försök att misstänkliggöra Åke eller någon annan här på forum kommer att sluta med avstängning. Hitintills har vi totalt 2 personer som blivit avstängda. |
|
Skrivet av:
Håkan
|
IP: 81.234.111.215 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-04 14:44 |
Men Håkan!!!
Om en användare är nöjd med programmet ska han väl ha sin fulla rätt att få uttrycka det. Det är just det som gör forumet så värdefullt. Jag hoppas också att du är lyhörd mot dina kunder som du säger oftast vet bäst.
Dessutom tycker jag att det verkar märkligt att räkna ut räntan innan man fått in pengarna från kunden. Det först då man vet hur stor räntan blir. |
|
Skrivet av:
Duncan
|
IP: 79.102.171.168 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-04 15:21 |
XXXXXXXXXXXXXXXXX UNICELL har ersatt texten som Håkan skrivit eftersom det innehöll ett påhopp på en annan deltagare här i forum. Håkan har varnats och kommer att utestängas från vårt forum om övertrampen fortsätter.
|
|
Skrivet av:
håkan
|
IP: 81.234.111.215 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-04 15:28 |
Skall givetsvis inte var ansiktsmaskin utan åsiktsmaskin... men så kan det bli när man plitar in en text med en mobiltelefon! ;) |
|
Skrivet av:
Persson
|
IP: 81.234.111.215 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-04 17:22 |
Hej Håkan!
Jag glömde bort en sak i mitt inlägg. Jo, jag vill säga att jag tycker också om Uni-Bas.
Det måste vara en dröm att vara kund hos dig, när du anser att kunden nästan alltid har rätt. Jag beundrar att du tydligen är så sensibel och hänsynstagande mot andra och andras argument. Konstigt att du då kunde missa hur jag påpekade att är man en nöjd kund ska man också fritt, få rätt att utrycka det. |
|
Skrivet av:
Duncan
|
IP: 79.102.253.249 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-04 17:29 |
Hej Duncan
Visst kan vem som hellst skriva vad dom vill, plus eller minus, spelar ingen roll. Har jag sägt något annat?
XXXXXXXXXXXXX
UNICELL har ersatt Håkans text med XXXXX
ÅTERIGEN ETT PERSONPÅHOPP som HÅKAN PRESTERAR ---- OBS SISTA VARNINGEN!!!!
Och jag tycker också om Unibas, men mycket kan bli bättre. Utan att andra behöver lida för att dessa förbättringarna görs. |
|
Skrivet av:
Håkan
|
IP: 81.234.111.215 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-04 21:03 |
Min kund har fortfarande inte betalt det 5-siffriga beloppet. Har före jul skickat ärendet till Kronofogden och få se om det händer någonting.
Vad har ni för erfarenfeter av Kronofogden? |
|
Skrivet av:
Anders
|
IP: 89.233.249.224 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-04 23:58 |
Håkan, jag är lite trött på dina påståenden hela tiden om att jag skulle få betalt av Unicell eller få någon bonus. Kan du inte acceptera ett ärligt och rakt svar både från mig och Unicell? Jag är INTE anställd och får inte någon betalning eller något gratis från Unicell. Du har ställt frågan och fått svar. Detta felaktiga påstående är nu färdigdiskuterat och jag tänker inte lägga mer tid på ytterligare svar avseende detta.
Om du nu kan ta dig ur sandlådan kan vi återgå till dina önskemål avseende UNI_BAS. Att sätta fram räntan på det sätt som du föreslår är förmodligen olagligt och att jag anser ditt förslag som befängt handlar bl.a. om att varken du eller jag och inte Unicell heller för den delen, har någon möjlighet att ändra på de faktureringsprinciper som råder inom affärsvärlden.
Du nämner i ena inlägget att du är skeptisk till UNI-BAS och i ett annat, att du också tycker om programmet. För mig känns det som du MÅSTE hitta något att gnälla om trots att UNI_BAS räntefakturering fungerar precis som i alla andra bokföringsprogram. I dina inlägg låter det som att ditt företag tar en sådan tid att du varken får tid över att fakurera vare sig produkter eller räntor. Allt ska gå med automatik. Frågan är då om tid företag har för få anställda eller dålig vinst för att kunna ha personal som sköter detta? Eller om ditt företag är så stort så du kan ligga on-line med både kassa,lager och bokföring hos något företag som sysslar med denna service? Dina kommentarer om dina räntefakturors summor ger mig en indikation att dina fakturor inte är på så stora belopp.
Vidare har du någon egenbildad uppfattning om att handskas man med miljonbelopp, så duger inte UNI_BAS. Återigen, här har du helt fel. Mitt företag handskas med miljonbelopp och det tar lika lång tid att skriva en påminnelse/räntefaktura på 50 kr som en på 5000 kr. Om sedan kunden blir missnöjd och förbannad över att få en påminnelseavgift eller räntefaktura kan ju knappast belasta Unicell. Vi lever i ett fritt land och kunden får handla var han vill. Man kan till och med byta från Eurocard till Am.Express eller från Telia till Tele 2. Problemet för kunder med dålig betalmoral kommer dessvärre att vara kvar. Alla företag i branschen som är stora, tillämpar samma påminnelsesystem och ränta. Ränta och påminnelseavgifter är dessutom lagstadgade om inte annan överenskommelse skett. Det är lite svårare att byta tågoperatör eller att klaga på Systembolagets priser av skäl som vi alla förstår.
Jag skulle också vilja kommentera din åsikt om att UNI_BAS kan bli mycket bättre och utan att andra ska behöva lida för dessa förbättringar. En sådan ganska stor förbättring var funktionen som behandlar ROT-avdrag. Denna funktion har jag ingen som helst användning för men lider inte ett dugg av det. Tvärtom gläds jag med de användare som nu har fått en möjlighet att förenkla denna hantering.
Slutligen har jag aldrig påstått att inte UNI_BAS kan bli bättre. Tvärtom har jag sagt att jag anser UNI_BAS som ett väldigt expansivt program där det hela tiden händer nya saker. Nu är ju en ny uppdatering på gång igen. Dessa täta uppdateringar Håkan, beror på att Unicell lyssnar på användarna både på telefon och här på forumet. Men det måste finnas ett allmänintresse i de nya funktioner som läggs in. Unicell har ju också här på forumet svarat på vad man anser om vissa ideér och förslag. En del hamnar tyvärr utanför ramarna och är man ändå beroende av någon specialfunktion, ja då får man vackert krypa till korset och betala för att göra sådana tillägg och det kan i vissa fall vara så komplicerat att programföretaget avböjer en sådan framställan. I stället får man då "skräddarsy" en programlösning som är anpassad till en sådan begäran och det kan i de flesta fall vara frågan om ett helt nyskrivet program. Detta kostar förstås den s.k. skjortan, men är det Eurocard eller Teleia m.fl. så är väl pengar det minsta problemet... |
|
Skrivet av:
Åke
|
IP: 85.228.191.112 |
|
|
Svar: Obetald faktura |
|
2010-04-05 00:04 |
Anders,
Jag föreslår att du gör en ny tråd avseende dina funderingar om KF. Då blir det fler som konkret ser din undran och kan berätta om sina erfarenheter. |
|
Skrivet av:
Åke
|
IP: 85.228.191.112 |
|