Du lägger bara in dessa verifikationer som vanligt. Om kostnaderna härrör från 2008 så sätter du datumet till 1 jan 2009 eller liknande. Ev. kan du skapa ett konto med "initialkostnader" om du vill ha dessa kostnader samlade.
I vissa fall kan man få förlängt bokföringsår vid nystart. Prata med ditt Skattekontor.
När det gäller momsen finns det säkert de här på forumet som är mer insatt än jag. Generellt är det så att EU beslutat att det säljande landet ska ta ut den moms som gäller i köpande land. D.v.s istället för 17% VAT i U.K, ska man ta 25% och om du säljer till U.K. ska du ta ut 17%. Denna moms fås tillbaka genom SKV, men det fordras att resp.företag har ett momsregistreringsnummer som är giltigt. Har du betalat 17% moms från England (U.K) så har du alltså betalat 8% för lite. I och för sig spelar detta ingen roll om du ändå får dra av det. Men jag tycker du ska prata med SKV:s momsenhet på din ort.
Du bokför momsen på utlandsinköp. Det finns momskonton för detta och dina problem finns inte så mycket i bokföringen, som i själva hanteringen hos SKV.
Jag kanske ska tillägga att om man köper varor på plats i utlandet (inom EU) så gäller den moms du betalar i respektive land. T.ex. köper du en maskin i Tyskland (19% moms) så gäller denna moms om du själv betalar i Tyskland och fraktar hem din vara. Beställer du t.ex. på internet och betalar med kort, faktura eller liknande, ja då ska svensk moms betalas alltså 25%. OBS! att sista meningen avser privatpersoner som inte kan lyfta moms. |