Innan jag skriver, jag är inget proffs på detta men en glad amatör. Innan du gör någonting alls så gör en säkerhetskopia i programmet! (Databas/Verktyg/Säkerhetskopia). Nu kan jag hjälpa dig, för säger jag fel så är det bara att återgå! :)
Du menar att du har köpt en massa olika typer av saker som du har framför dig på en och samma faktura / kvitto. Inga problem!
Om du bokför med knappen "Kostnader utan faktura" så:
-anger du först totalbeloppet som du "Utbetalt från" tex. Checkräkningskontot.
-sen väljer du t.ex. 5490 Förbrukningsinventarier å skriver upp häftpistolen där
-och slutligen väljer du t.ex. 5460 Förbrukningsmaterial å skriver upp det som ska dit.
Då ser du att verifikationen balanserar och de olika posterna blir rätt! Samma sak gäller om det mitt i kvittot / fakturan finns en sak som du ska bokföra som inventarie.
Det är inga problem att rada upp en massa olika konton i verifikationen, så länge matematiken går ihop!
Hoppas jag inte har fel nu! :) I så fall lär man bli rättad ordentligt som brukligt i forum! :)
Mvh
Kristian
UNICELL´s kommentar:
Tack Kristian. Du har så rätt i allt det Du skriver. Som grädde på moset fick Du med detta med säkerhetskopian också - alltid lika viktigt när man gör något som man inte är bergsäker på. |