| Avskrivning av avyttrad inventarie |   | 2010-04-10 09:44 | 

| Hej! säkert en enkel fråga, tror jag för er bokföringsrävar :-)
 Jo angående avskrivningar. Har skrotat ut en dator som ej var lönsam att reparera.
 Inköpt 2007, 5 års avskrivning, nuvärde 4100 kr och 3 år kvar enligt inventarie listan.

Kan jag fortsätta att skriva av datorn i samma takt, dvs i 3 år till  fast den är bokförd som avyttrad/skrotad (kod 9) under år 2009?  Frågar eftersom jag vill "spara" avskrivningar framåt..

Gillar verkligen unibas med så fin överblick över inventarier.

mkt tacksam för svar
 Mats
 | 

|  | 

|  Skrivet av: 
               Mats knutsson | IP: 78.70.121.166 | 

| 
 | 

| 

| 

| Svar: Avskrivning av avyttrad inventarie |   | 2010-04-10 13:41 | 

| Avyttrad är det samma som såld och då ska restvärdet bokföras mot +/- restvärdet. Skrotad är en annan sak och då ska normalt restvärdet den 31/12 2009 skrivas av. Men det finns inget som hindrar att du avskriver den påbörjade planen i tre år till. | 

|  | 

|  Skrivet av: 
                     Åke | IP: 85.228.180.177 | 

| 
 | 

| 

| 

| Svar: Avskrivning av avyttrad inventarie |   | 2010-04-10 13:44 | 

| Så går det när man pratar i telefon samtidigt som man skriver...  Vid avyttring ska givetvis restvärdet bokföras mot försäljningssumman vilket kan bli vinst eller förlust. | 

|  | 

|  Skrivet av: 
                     Åke | IP: 85.228.180.177 | 

| 
 | 

| 

| 

| Svar: Avskrivning av avyttrad inventarie |   | 2010-04-10 14:17 | 

| Tack Åke! Det är ju frågan om en skrotad inventarie, så jag skriver av årets den 091231 och låter de 2 återstående åren stå kvar i planen.
 Skall ta upp det med min redovisare som hjälper mig med bokslutet för att få hans synpunkt.
 | 

|  | 

|  Skrivet av: 
                     Mats | IP: 78.70.121.166 | 

| 
 |