| Hjälp vid gemensam verksamhet |   | 2011-04-29 11:17 | 

| Hej, jag och hustrun driver gemensam verksamhet(enskild firma) och årets överskott har vi fördelat lika mellan oss samt var för sig i deklarationen tagit upp resp belopp till periodiseringsfond och expansionsfond, detta antar jag är helt i sin ordning. Mitt bokföringsprogram (EF) hanterar dock "fonderna" först efter fördelningen till andra parten, dvs redovisar bara halva beloppen till fonderna i årsbokslutet....
 Gör jag fel eller är det programmet som har sina begränsningar, och hur bör jag göra istället?

Mvh
 Stefan
 | 

|  | 

|  Skrivet av: 
               Stefan | IP: 85.188.163.144 | 

| 
 | 

| 

| 

| Svar: Hjälp vid gemensam verksamhet |   | 2011-05-08 21:58 | 

| Om du menar Visma Enskild Firma så har det (ganska stora) begränsningar gällande bokföringsdelen (och likaså gällande deklarationsdelen). Dessutom tror jag att du blandar ihop begreppen. I årsbokslutet för en enskild firma bokförs inga fonderingar. Fonderingarna  görs, precis som du anger, i era deklarationer (och din beskrivning verkar ok). Göra i stället, tja, varför inte pröva UNI_BAS?
 | 

|  | 

|  Skrivet av: 
                     Tore | IP: 81.233.39.126 | 

| 
 |