Registrera inbetalnungar |
|
2011-09-08 15:24 |
Hej
Jag är ny företagare och under Augusti 2011 batalade jag till skatteverket,Arbgivaravgift,källskatt på lönen och fick tillbaka lite moms,Frågan är hur ska jag registrera de inbetalningar och momsen som fick den tillbacka ,vilka kontonummer och hur.
Tack för svaret |
|
Skrivet av:
Haitham
|
IP: 217.211.185.28 |
|
|
Svar: Registrera inbetalnungar |
|
2011-09-16 09:17 |
Haitham,
När du betalade dina avgifter ska utbetalningen bokföras KREDIT på ditt företags bankkonto där utbetalningen skedde det blir sedan uppdelat DEBET på de konton som berörs. När du får pengar tillbaka eftersom du antagligen betalat för mycket, blir det motsatt bokföring.
DEBET bankkontot och sedan KREDIT uppdelat på de aktuella konton som berörs. Kontona hittar du i KONTOPLANEN. UNI_BAS föreslår själv ett antal konton som du kan välja mellan när du bokför, men det gäller förstås att välja det rätta.
Ta gärna kontakt med någon bokföringskunnig på din hemort och be dem förklara lite grundbokföring för dig, så kommer det att bli lättare i fortsättningen. |
|
Skrivet av:
|
IP: 85.228.176.17 |
|