Har enskild firma med bokslutsmetoden.
När ett år är slut och jag trycker "Bokför resterande kundfordringar" görs en verifikation till konto 1510 "kundfordringar" i debet och 3010 "försäljning" i kredit. Så långt är jag med på vad som händer.
När jag senare under nästa år får betalt för fakturan, ska jag då välja betalning från kund som vanligt? - Jag gjorde nämligen detta och vad som hände då var att jag fick inbetalningen på debet på 1940 "bankkonto", vilket är rätt, men däremot en notering på 0 på konto 1510 "kundfordringar" och istället hela beloppet på kredit på konto 3740 "öresutjämning".
Detta gör ju att beloppet på konto 1510 "Kundfordringar" blir oförändrat? - Provade att göra en ändring i verifikationen men Unibas låter mig inte ändra på konto 1510. Hur ska man bokföra inbetalningen för att få det rätt?
Tacksam för hjälp!
Johan
|