Hejsan,
Jag har ett antal verifikationer från föregående år som jag nu kommer bokföra i mitt nyinköpta Unibas.
Det rör sig om både inkommande / utgående fakturor och vanliga inköpskvitton.
Fråga;
Måste verifikatnumren vara i följd med den kronologiska ordningen? Eller räcker det om jag ändrar på själva bokföringsdatumet?
Ponera att jag har följande fakturor:
faktura 1, 2005-01-29, 10,000 kr
faktura 2, 2005-02-03 5,000 kr
Följande inköpskvitton:
kvitto 1, 2005-01-01, 100 kr
kvitto 2, 2005-02-02, 1500 kr
Om jag då bokför detta måste då ordningen på hur jag bokför dem vara;
1. kvitto 1
2. faktura 1
3. kvitto 2
4. faktura 2
Eller går det bra att jag bokför dem lite hur som helst så länge bokföringsdatumet (som jag ändrar för varje verifikation) är korrekt?
T.ex. så är det enklare att först bokföra alla fakturor och därefter ta inköpskvitton.
Tack på förhand!
|