Faktura utan moms |
|
2006-05-03 16:34 |
Hej!
Hur skriver/skapar jag en faktura utan att programmet lägger på moms? Fakturan ska till ett företag i Danmark, därför igen moms.
Tack på förhand!
Helena
|
|
Skrivet av:
Helena
|
IP: 213.66.133.4 |
|
|
Svar: Faktura utan moms |
|
2006-05-03 16:53 |
Svarar mig själv igen... Kom till slut på att jag reglerar det genom att ange momssats redan på artikeln... Tror det ska funka nu :-)
|
|
Skrivet av:
Helena
|
|
|
|
2006-05-03 19:14 |
Det finns ofta flera sätt att lösa samma problem. Vissa sätt är bra - andra mindre bra.
Ditt sätt att lösa försäljning inom EU kommer tyvärr att innebära att bl.a Din momsrapport blir felaktig.
Gör så här:
På varje kund kan man välja om kunden är Svensk, EU-kund eller Exportkund. På en Dansk kund anger Du att kunden är EU-kund. Därmed faktureras kunden momsfritt.
På varje artikel kan Du sedan ange försäljningskonto för försäljning till svenska kunder (Momspliktig försäljning), Du kan också ange försäljningskonto för försäljning till EU-kunder och slutligen försäljningskonto för försäljning till kunder utaqnför EU (exportkunder).
Har Du gjort på detta sätt kommer både fakturor, bokföring och momsrapport att bli korrekta.
|
|
Skrivet av:
UNICELL AB
|
IP: 81.229.118.248 |
|
|
|
2006-05-03 19:24 |
...och än en gång svarar jag själv...
Enklare att ändra redan på kunden... Hade missat att markera kunden som EU och momsfri under registervård/kunder. Eller så hade jag ändrat och sen ändrat tillbaka av misstag. Minns inte... dundermiss :-)
|
|
Skrivet av:
Helena
|
|