| Årsskifte med kontantmetoden.. |   | 2007-01-10 15:41 | 

| Hej. Jag har försökt att lista ut jag skall göra med mina fakturor som har kommit i dec, men skall betalas i januari. Jag har frågat på andra bokförings forum, men jag FATTAR inte iallfall. Snälla hjälp mej..
 Först så tänkte jag
 2440 k
 2640d
 40??d.
 Men 2440 är ju spärrat.
 Och jag vill ju att momsen och kostnaden hamnar i dec.
 Och vad gör jag i januari sen...
 | 

|  | 

|  Skrivet av: 
               Anki | IP: 213.115.63.218 | 

| 
 | 

| 

| 

| Svar: Årsskifte med kontantmetoden.. |   | 2007-01-10 17:25 | 

| Detta gäller BARA den som bokför enligt kontantmetoden (kallas även bokslutsmetoden). 
 Dina fakturor bokförs under året först sedan Du betalat/Du erhållit betalning för faktura.

Vid årets slut (midnatt) har Du säkert en del ej bokförda/Ejbetalda fakturor liggande. Dessa ska nu på årets sista dag bokföras precis som om Du hade haft bokföring enligt Fakturametoden.

Detta är fantastiskt enkelt i UNI_BAS. Först ska Du registrer alla utbetalningar och alla inbetalningar som gäller det gamla året. Gå sedan till Databas/bokslut. Tryck på knapparna "Bokför resterande kund/leverantörsfakturor".

All sker nu automatiskt. Fakturorna bokförs nu. De bokförda fakturorna finns nu som en kundfordran. I forsättningen blir det så att om Du betalar en faktura som redan är bokförd räknas kundfordran/leverantörsskulden av från dessa konton. Om du å andra sidan betalar en ny faktura från det nya året, då bokförs den enligt kontantmetoden.
 Hela denna förklaring egentiligen onödig. Om Du bara trycker på knapparna "bokför resterande..." - sedan behöver Du inte tänka på detta mera - så är det i alla våra program.
 | 

|  | 

|  Skrivet av: 
                     UNICELL AB | IP: 90.224.38.240 | 

| 
 | 

| 

| 

| Svar: Årsskifte med kontantmetoden.. |   | 2007-01-10 18:16 | 

| Ni är super. Tusen tack. | 

|  | 

|  Skrivet av: 
                     anki | IP: 81.227.28.98 | 

| 
 |